Thursday 17 March 2011

jangan jatuh jati diri kerana duniawi

Salam readers...

jati diri ni penting dalam menngharungi kehidupan duniawi serba moden ni... makin lama..makin maju dunia kita ini namun tanpa sedar jati diri manusia sekarang makin jahil ... macam dalam zaman jahiliah betul aku tengok !
tadi aku ade tengok video sal pembunuhan di Rusia.. pembunuhan perempuan di tab mandi... die potong kepala perempuan uh macam nak siang ayam saja aku tengok .. mak oi... dah tak ada sifat perikemanusiaan.. mengapa sanggup buat begitu???

aku tak tahu nak kata apa la kan.. tu hal luar sana.. tak mahu masuk campur la.. tapi aku makin hairan kat negara kita.. apa je yang kurang dalam negara kita??? semua nya complete.. keamanan, kemajuan, kedamaian dan sebagai nya tapi masih ramai lagi bersikap buruk.. masih lagi nak pentingkan diri mengejar duniawi yang hanya sementara... ada pulak uh sanggup khianat orang lain semata2 nakkan kekayaan, naik nama dan memacam lagi lah !

ada sesetengah orang kata sikap buruk tue kekadang mampu memberi nafas kehidupan dalam hidup mereka.. pernah kan tengok cerita P.Ramlee yang bertajuk Bujang Lapuk?? yang babak perempuan tipu P.Ramlee sal beg dompet dier tertinggal sedangkan dier nak cekup duit P.Ramlee je.. last2 P.Ramlee dapat tahu gak belang dier dan dengar kata2 nya bial berbicara dengan ibu nya yang merempat kat kampung usang tue.. die cakap "kalau tak menipu, bangga diri dan sombong, tak akan ada yang mahu pijak kepala mereka.. malah, jika baik hati, rendah diri makin senang kena pijak oleh orang lain " ..  *maybe tak sama dengan skrip die kot..*...

jika kita pergi sekolah... jika kita ada menuntut ilmu agama... ilmu kehidupan bersama rakan2 dan guru2... jangan lah berbicara sedemikian... kerana apa??? kerana akan terserlah lah kebodohan diri kamo itu .. bak kata P.Ramlee.."sandiwara dunia"  ..  biar lah bodoh ilmu akademik tapi jangan lah bodoh dengan nilai murni ni beb... wat conteng arang dekat muka mak ayah sajaa !

lagipun kan.. akan membawa dosa ke akhirat saja.. sedang kita sibuk nak cari makan ntuk sang zahir.. kamu sendiri lupakan makanan ntuk sang batin... macam sang batin ni ye?? sangbatin dalaman diri lah ! roh kita dalam jasad kita ni beb... beribadah la... banyakkan mengaji dan berzikir !.. itu semua mampu memberikan bekalan di akhirat kelak.. amalan murni di dunia ni pula adalah bekalan sampingan di akhirat ...

sebagai manusia.. pkir2 kan lah !.. bak kata Lensa Rosak.. "banyakkan membaca bahan ilmiah dari membaca benda2 mengarut tue ! "..
* hahaha... tak sama ayat dier..tapi maksud dier tue sama jek ! *

4 comments:

fyy mokhtar said...

tahu pun :) akhirat ingat same kan :) nape ta nampak kat bcr??

grawwrbabe. said...

hehehe... :)
xnmpak ek??
jarang join laaa.. xpee ... anti hani join je k .. :)..with love

cLovErX said...

wow hanie... kak erna here
nice blog.. xpernah tau pown..
anyway, nice writing. keep it up. i'll try to follow you every single post...
owh, and..hey... saya budak tembam juga keee...

grawwrbabe. said...

wow !!!
kaka !!!!!.. windoo kaka... sihat kee??
thanx sbb sudi dtg blog hanieee... hehhehhe... kak tak tembam la... comel jeee.e hehhhee