Wednesday 30 March 2011

Baca novel sejarah islam..

Salam semua...
aku hari ni kerja masuk pagi.... seyes la.. dah la aircond kuat bebenar... memang sejuk giler la... tak tahan beb... aku pakai la sweatr lusuh ku itu *lusuh kebenda.. made by PUMA kot.. hahah*... jadi.. bila dah sejuk kan, mata ni mula la nak menjadi layu.. TAPI !.. kerana kerja.. aku lawan kan jugak semua tue.. aku pergi mop lantai bagi berkilat.. hehhee.. pas uh lap meja bagi tak berhabuk.. susun buku... *dah konfem la aku kerja buku susun buku kan *... hehhee

ok2.. pastu.. pukul 10 pagi ke atas... aku mula mencari buku apa yang best untuk dibaca... belek punye belek.. at last jumpe juga !!!.. Tajuk nya " BILAL BIN RABAH"... hari tue "IKRAMAH"... semua nya sahabat Nabi Muhammad S.A.W... *sila selawat ke atas junjungan kita ye *...

dengan kusyuk nya aku baca sambil dengar lagu yang korang sedang dengar ni.. waduh2... memang hati ni terusik meh.. betapa seksa si Bilal ni mengharungi kehidupan sebagai hamba... tuan die, Umaiyah Khalaf begitu bengis dan zalim... bagi kerja yang teruk2... pas tue tuan die yang sebelum ni si Hakam... pukul mak Bilal... Hamamah.. kesian sangat2 beb.. korang bayangkan orang lelaki Arab tumbuk perempuan Arab.. tumbuk kat dada lak uh... mahu jek maut time uh gak kot.. sampai keluar darah... Ayah nya si Bilal tak mampu nak melawan sebab kalau melawan pon sama juga.. kena seksa dua2..

apa yang membuatkan aku menangis ialah saat mak die meninggal dan diikuti ayah nya pula... apabila Bilal meningkat dewasa.. die menjadi hamba dan kena seksa pulak bila dah masuk Islam... die ni sayang sangat dengan Nabi.. sampai tahap tak sanggup menyebut nama baginda apabila baginda wafat... sejak tue dier berhenti melaungkan azan dek kerana sedih sangat dengan pemergian Nabi... aku tak dapat jangka la kalau aku berada dalam zaman Nabi... mesti aku jadi macam Umar Al-Khattab..... sentiasa menyebut nama Nabi semasa nabi wafat..

seperti yang korang semua ketahui... kebanyakan umat Islam di Makkah ketika itu lebih sayang kan Nabi berbanding keluarga sendiri.. betapa kasih nya mereka kepada Nabi.. namun aku sungguh hairan.. mengapa budak2 zaman kini tak ingin nak ingat Nabi ?? aku ingat nak mintak cikgu2 buat ceramah pasal nabi dalam setiap kelas... tak pon gabungkan.. bagi mengenali siapakah junjungan kita kini... tak payah nak sanjung artis atau sesiapa pun.. sebab mereka tue belum tentu mampu selamatkan kita apabila diakhirat.. hanya Nabi sahaja akan bersama kita bila kita memerlukan pertolongan di Padang Mahsyar...

lagi satu.. tadi juga aku ada baca buku SYAMAIL RASULULLAH S.A.W.. buku tue mengisahkan setiap perkara tentang Nabi... ya ampun. menitis air mata ni beb... betapa indah nya diri Nabi berbanding diri kita yang hina dina ni...

moga baginda sentiasa dilimpahi rahmat serta keluarga junjugan oleh Allah... sayang sangat dengan Nabi Muhammad S.A.W :)

No comments: